Patrick Schneider was jaren ondernemer in huishoudelijke artikelen en had gesprekken met alle grote retailers in de wereld. Meer en meer kwam hij tot de conclusie dat het anders moest. Er is te weinig besef over wat er met de wereld gebeurt. Duurzaamheid lijkt bij velen op de agenda te staan, maar waar te beginnen? Consumenten hebben een beperkt beeld van wat er mogelijk is op het gebied van duurzaamheid. Retailers zijn nog te veel bezig met de korte termijn in plaats van de gevolgen voor de lange termijn.
Het idee voor Responsible Together ontstond. Een jonge onderneming die zich dagelijks bezighoudt met het creëren van een versnelling naar een duurzamere maatschappij door oplossingen te lanceren voor knelpunten in de transitie naar beter. Met een belangrijke lange termijn focus, want in onze wereld is dat het enige juiste kompas om op dit moment juiste beslissingen te nemen. baanmetimpact.nl is één van de initiatieven van Responsible Together, net als Consuming for Good en Green Ivy
Hoe ben je op het idee gekomen om Responsible Together op te richten?
Na ruim 20 jaar actief te zijn geweest in de wereld van consumentenproducten werd duidelijk dat de wereld sterk aan het veranderen is. Eerlijk zaken doen wordt steeds lastiger en de business wordt voornamelijk gedreven door marge-behoeften. Daarnaast veranderden online retailers steeds meer in logistieke dienstverleners die geen enkele interesse hebben in datgene dat door hun eigen winkel wordt verkocht. Het motto lijkt vooral “hoe meer hoe beter”, met bijvoorbeeld exacte kopie-producten waarvan ze zich wel degelijk beseffen dat de consument eigenlijk bedrogen wordt. Deze ontwikkeling zette me aan het denken en inspireerde me om het anders te gaan doen.
Maar waar begin je dan?
Allereerst ben ik mezelf gaan verdiepen in duurzaamheid. In de categorie eten en fashion lijken we inmiddels wel aardig te weten wat goed en fout is, maar gebruiksartikelen leken wel over het hoofd te worden gezien. En dat terwijl onze weggooimentaliteit een enorm probleem is. Uit mijn onderzoek bleek dat veel bedrijven wel iets wilden met duurzaamheid, of er zelfs al eerste stappen in aan het nemen waren, maar dat dit niet zichtbaar of vindbaar was voor de consument. Retailers leken een obstakel te vormen voor dit soort merken, die vaak niet door de selectie kwamen omdat er geen duidelijk korte termijn doel zichtbaar was. En als een merk dan uiteindelijk wel door de selectie kwam was er in de winkel geen plek om het verhaal goed te vertellen. Deze conclusies heb ik besproken met diverse mensen uit mijn netwerk en iedereen was het ermee eens dat het voor duurzame merken lastig was om zich te onderscheiden en de consument daadwerkelijk te bereiken. Hier werd het idee geboren van een eerlijke winkel voor eerlijke producten die tegelijkertijd laat zien dat duurzaamheid niet saai hoeft te zijn. Een plek waar merken hun verhaal kunnen vertellen en een alternatief voor de grotere retailers die duurzaamheid slechts gebruiken om hun imago op te poetsen. Consumenten moeten een plek hebben waar zij hun geld kunnen besteden aan goede alternatieven, vandaar de naam Consuming for Good. Maar, consumenten bereiken is niet de enige uitdaging waar impactbedrijven mee te maken krijgen. Het vinden van extra mankracht met dezelfde overtuigingen bijvoorbeeld. Die samen willen bouwen aan een succesvolle toekomst. Vandaar dat Responsible Together zich niet slechts beperkt tot het consumentenplatform, maar zich breder focust om duurzame ondernemers te ondersteunen waar nodig en zodoende de transformatie naar een duurzamere maatschappij versnelt.
Nu spreken we over een heel ander initiatief, namelijk baanmetimpact.nl. Wat is de gedachte achter dit initiatief?
Tijdens het contact met de verschillende duurzame merken bleek wel dat velen van hen zich nog in een fase bevinden van groei en opbouw van de onderneming. Ze moeten hun weg nog vinden, hebben kwalitatief goede mensen nodig maar investeren is lastig. Het is in deze fase extreem belangrijk om medewerkers te vinden die dezelfde drijfveren hebben, dezelfde taal spreken en even gemotiveerd zijn. De juiste matchmaking is daarom key.
Daarnaast merken we dat de jongere generatie een helder statement maakt dat ze niet wil werken voor bedrijven die onze planeet alleen maar schade berokkenen. Dat betekent dat er een vraag vanuit beide kanten is ontstaan; duurzame bedrijven zoeken gelijkgestemde werknemers, en andersom. Er zijn echter maar weinig initiatieven die duurzaamheid op de arbeidsmarkt als primaire focus hebben. baanmetimpact.nl wil dit faciliteren.
Wat maakt baanmetimpact.nl dan anders dan andere vacaturesites?
Duurzaam ondernemen is bij een standaard vacaturebank geen onderwerp waar veel aandacht aan besteed wordt. baanmetimpact.nl focust uitsluitend op organisaties die bezig zijn met een duurzamere toekomst. Dit kunnen social enterprises en B-corps zijn, maar ook andere bedrijven die zich inzetten voor een betere wereld. Of zelfs bedrijven die eerste stappen willen zetten op het gebied van duurzaamheid. BMI koppelt bedrijven en/of vacatures aan de verschillende SDG’s, waardoor het voor de werkzoekenden direct duidelijk is of er sprake is van een fit.
Het toelaten van bedrijven op een platform als baanmetimpact.nl komt vrij nauw, omdat we greenwashing op alle mogelijke manieren willen tegengaan. Er is echter zowel plek voor “Helden van Morgen”; bedrijven die zich volledig inzetten voor duurzaamheid, als voor specifieke functies die onderdeel uitmaken van een transformatieproces richting duurzaamheid. Het is tenslotte ook belangrijk dat we bestaande bedrijven ondersteunen in hun plannen om te verduurzamen.
Hoe wil baanmetimpact.nl de matchmaking verbeteren?
Een doorsnee vacaturebank matcht papier met papier: een beknopte vacaturebeschrijving met een plat CV. baanmetimpact.nl doet dit anders. De vacature is nog steeds leidend, maar het bedrijf er achter is veel belangrijker. Een werknemer kiest niet alleen voor een specifieke rol, maar ook voor een missie, cultuur en bijvoorbeeld gelijkgestemde collega’s. Een werkgever kiest niet alleen voor werkervaring, maar ook voor persoonlijkheid en overtuigingen. Daarom heeft baanmetimpact.nl de mogelijkheid om als werkgever veel meer informatie te delen. Denk aan een interview met de eigenaar, een bedrijfsvideo, kennismaking met collega’s. Maar ook de werkzoekende heeft de mogelijkheid om meer over zichzelf te vertellen in tekst of beeld.
Wat zijn jouw grootste drijfveren om dit te doen?
We leven op een planeet die ons thuis is, waar we niet zonder kunnen. Er is geen mogelijkheid om te verhuizen. In de periode waarin ik mezelf verdiept heb in duurzaamheid is mij veel duidelijk geworden en ben ik eerlijk gezegd behoorlijk geschrokken van wat we met elkaar allemaal veroorzaakt hebben. Voor veel mensen is duurzaamheid een abstract iets waar ze weinig gevoel bij hebben. We hebben het vaak over CO2-uitstoot en klimaatverandering, maar wat kun je daar als individu aan doen? Mijn drijfveren zijn eigenlijk allemaal gericht op het tastbaar maken van duurzaamheid op een manier die iedereen een beeld geeft van wat hij of zij er zelf aan kan doen. Enerzijds op het gebied van consumeren, met Consuming for Good, anderzijds op het gebied van werk, met Baan met Impact.
Waar zou jij over vijf jaar willen staan met Responsible Together en alle initiatieven?
Over vijf jaar hebben al onze initiatieven samen de transitie naar duurzamere maatschappij weten te versnellen. Consumenten weten duurzame bedrijven te vinden en kennen hun verhaal. Duurzame bedrijven hebben kunnen groeien doordat ze de juiste mensen hebben kunnen vinden. Uiteindelijk hebben we daar allemaal al van geprofiteerd, en zullen we dat in de toekomst nog veel meer gaan doen!