Site logo

Iedereen heeft het over impact

Iedereen heeft het over impact

Impact maken, impact hebben, impact meten…. Er gaat geen dag voorbij of we worden geconfronteerd met het woord “impact”. Hebben we hier te maken met een nieuw buzzwoord? 

Het woord impact wordt tegenwoordig voornamelijk gebruikt om aan te geven dat we een verschil willen maken in de wereld, maar kent vele interpretatieverschillen. Impact wordt veel toegepast in communicatie rondom duurzaamheid. Ook de term duurzaamheid is veelomvattend en moeilijk concreet te maken. Wat bedoelen we nu exact als we het hebben over impact of impact maken?

Focus op positiviteit

im·pact (de; m)

uitwerking, invloed, effect*

Je zou kunnen zeggen dat impact het resultaat is van een bepaalde handeling of gebeurtenis. De laatste jaren wordt het woord impact veelal met een positieve lading gebruikt. Impact duidt meestal op een positieve en systematische verandering voor de langere termijn. Voornamelijk jongere generaties, die zich zorgen maken over de toekomst van onze planeet, willen impact maken, laten zien dat het anders kan en moet. Zij gebruiken de term impact om te laten zien welke kant ze op willen. 

Impact is een term geworden die gelijk staat aan betrokkenheid, het samen willen verbeteren van de wereld door het leveren van een actieve bijdrage. Impact beperkt zich echter niet tot de strijd tegen klimaatverandering. 

Meer dan alleen klimaatverandering

De term impact heeft een bepaalde vaagheid, waardoor impact maken betrekking kan hebben op verschillende aspecten in de samenleving. Klimaatverandering is een belangrijk aspect, maar het gaat ook om het creëren van gelijke kansen voor iedereen, meer diversiteit in de samenleving en bijvoorbeeld vrede. De Verenigde Naties hebben een schitterend model gecreëerd om te groeien naar een betere wereld. De 17 Sustainable Development Goals die zij hebben geformuleerd vormen de basis voor alle  

internationaal geformuleerde duurzaamheidsdoelen en laten duidelijk zien dat impact maken mogelijk is op sterk uiteenlopende gebieden. Met als ultieme doel om onze wereld vóór 2030 een betere plek te maken. Impact maken kan op alle 17 vlakken, iets dat aansluit bij onze eerste omschrijving: een positieve en systematische verandering voor de langere termijn.

De kracht van impact

Het woord impact wordt tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt en heeft een enorme aantrekkingskracht. In vacatureteksten, bedrijfsstrategieën, jaarverslagen, opleidingsbrochures; overal vind je de term impact terug. Het raakt duidelijk een bepaalde snaar bij mensen, jong en oud. Impact investing, impactrapporten, impacthubs, je kunt het zo gek niet bedenken of het bestaat. En het werkt. 

 

De kracht die het woord impact met zich meebrengt heeft echter ook een keerzijde. De hype rondom impact kan ook tot misbruik leiden. Greenwashing is een voorbeeld van zulk misbruik. Greenwashing is een term voor bedrijven die zich beter willen voordoen dan zij in werkelijkheid zijn, op het gebied van duurzaamheid. Ondanks dat er door deze partijen een beperkte impact gemaakt wordt, wordt het woord impact veelvuldig gebruikt om de juiste mensen aan te trekken, als klant of als medewerker. Baan met Impact vindt het belangrijk om hier actief tegen op te treden en zal de toetreding van bedrijven die aan greenwashing doen niet toelaten. 

Jij wil toch ook impact maken? 

Krachtterm, buzzwoord, “iets voor de jeugd”; wat je ook vindt van impact, je kunt er niet meer omheen. En waarom zou je dat willen? 

 

Impact duidt op het zetten van een stap in de goede richting. We hebben onze planeet en alles wat erop leeft te veel verwaarloosd en zijn nu op een cruciaal punt aangekomen. We weten wat ons doel is voor de komende jaren. Degene die impact maakt zal ons dichterbij een betere wereld brengen. Dichterbij een wereld met een gunstiger toekomstperspectief, waar ook toekomstige generaties veilig op kunnen leven. 

 

Impact maken is het juiste doen, en dat doen we samen. Doe jij ook mee? 

 

* vandale.nl

 

Misschien vind je dit ook leuk...

De Essentie van Werkgeluk

Een Diepgaande Verkenning vanuit het Perspectief van de Medewerker In een wereld waarin werk niet langer slechts een manier is om de eindjes aan elkaar

Lees meer

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

We gebruiken cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. Door op deze website te surfen, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.

Inloggen

Schrijf je in

vergeten wachtwoord

Snel zoeken naar vacatures

Winkelwagen

Winkelwagen